Friskt och läskande med vattenmelon

Finns det något mer friskt och läskande än vattenmelon ?

Men det finns andra fördelar med vattenmelon också, och idag finns det tillgång till vattenmeloner i många butiker nästan året runt.

vattenmelon

Melon kan lindra dina muskler

Om du äter vattenmelon eller vattenmelonjuice en timme före du ska träna kan du förhindra ömma muskler dagen efter.

Det beror på att melonen är rik på aminosyra som hjälper blodkärlen att slappna av. Den förbättrar din blodcirkulation också. Men då krävs det väldigt stora mängder av melon.

Vattenmelon innehåller 90 procent vatten. Och en skiva vattenmelon på ca 300 gram innehåller en tredjedel av det rekommenderade intaget av A- och C-vitamin.

Hur vet du vilken melon du ska köpa ?

När du är ute i butik och vill köpa din vattenmelon beter sig folk lite olika när dom tittar och ska köpa melon. Här kommer några tips du ska göra för att få en bra melon.

Skalet på melonen ska vara oskadat. Om skalet är skadat eller har bruna fläckar kan fruktköttet också vara skadat. Men är fläckarna av spindelnätsliknande mönster så betyder det att blomman pollinerats mycket, vilket innebär sötare frukt.

Vrid på melonen och titta efter en stor gul fläck! Fläcken visar hur vattenmelonen låg när den växte och desto gulare den är desto mer mogen. Du ska alltså inte köpa dom med ljusgula nästintill vita fläckar.

En mogen vattenmelon har också en torkad och grönbrun stjälk. En grön stjälk betyder att den inte är mogen än.

Vill du ha en sötare melon ska du köpa dom som är mer runda, dom avlånga är mer vattnigare.

Sen har vi det där som många gör ; man knackar på skalet. När du knackar på skalet ska det låta dovt och ihåligt. Då är den mogen. Den ska också kännas tung. Tar du upp en stor melon som du tror kommer kännas jättetung och så känns den lätt kan det vara så att köttet i melonen har torkat ut.

Har ni testat på yoga ?

Yoga är inte bara avkoppling utan gör din kropp smidig och mjuk

Vissa vet inte att yoga kan hjälpa dig att hitta lugn, varva ned och sträcka ut din kropp.

Många tror att yoga är avancerade övningar och positioner och att man måste var mjuk i kroppen för att kunna göra det. Men det är helt fel.

När du gör yoga handlar det både om andningsövningar, fysiska positioner, meditation och avslappning. Och den finns i olika nivåer om du är nybörjare.

Det finns hur mycket övningar som helst ute på nätet som du kan börja med. Från första gången du vill prova till mer avancerat.

I dag när vi är många som är hemma på dagarna och jobbar kan det vara skönt att ta en paus mitt på dan eller när du slutat jobba och ta en avkopplande yoga tid eller mjuka upp din kropp. Och slappna av.

Vad behöver jag ?

För att hålla på med yoga behöver du bekväma kläder som du kan röra dig i. Inga sladdriga kläder utan ganska kroppsnära så dom inte är i vägen när du gör positioner.

Du behöver inte köpa nya kläder bara för det här utan ett par tajts eller mjukisbyxor och ett linne är en superbra början tills du vet om det här är något för dig.

Sen behöver du en matta med bra grepp så du inte halkar när du gör dina positioner. En yogamatta kostar inte så mycket och finns på många ställen att köpa. Eller om du har en tjockare matta hemma så att du inte får ont i kan och armbågar.

Bestäm en tid då du ska göra din yoga och börja med 15 minuter om dagen tills du hittar dom positioner och övningar som passar dig. Sen är det bara att fortsätta och avancera hur mycket du vill.

Ibland har jag långt hår här är hemligheten

Sponsrat inlägg i samarbete med Pozehair.se

Jag har förut varit sorten som inte riktigt har brytt mig om mitt utseende. Det var den tiden då jag vägde lite för mycket och tappade då motivationen.

Jag fick nog en dag och började göra något åt min vikt och i samma veva så fick jag motivationen tillbaka. Jag har därför också börjat med make-up oftare och även löshår. Då använder jag mitt löshår från Pozehair.se för jag anser att de har bäst priser och bäst kvalité på sina produkter. Man kan välja bland många färger och är tex håret för långt kan man alltid klippa håret till en frisyr man trivs bäst i.

Nedan har jag slingor i håret och då passar det att ha löshår som är skiftad som ni kan se längre ned.

Syntetisk löshår eller äkta löshår

Jag har provat alla sorters som finns på marknaden och har haft löshår även permanent löshår som man kan få genom frisören. Mitt bästa tips är att man då skaffar sig äkta löshår för det ser mest naturligt ut.  Nedan kan du se löshår som också skiftar i färg vilket också resulterar i att det ser ännu mer naturligt ut. Du kan också tona håret hemma med en skonsam toning hemma. Detta brukar jag göra dvs när jag tonar mitt eget hår så tar jag också och tonar löshåret. Ni ser på nedan hår vilken kvalité det är och bättre finns ej att hitta på marknaden.

Poze Standard Äkta Löshår Wire & Clip – 130g

 

Du kan både välja färg och längd på håret hos Pozehair och jag skulle nog välja det längsta håret för då finns det mer variationer. Ta också hand om håret dvs löshåret som om det var ditt eget hår dvs lägg in i förpackning på kvällen och skölj ur på morgongen då blir det riktigt mjukt och fint.

Kostar bara 1999kr och du använder produkten väldigt länge om du sköter den bra också. Jag har själv förut även haft syntetisk och jag föredrar då äkta löshår. Jag var också hos en frisör i Uppsala en gång som skulle fixa syntetisk i mitt hår. Hon färgade också håret blont dvs det syntetiska så att det inte gick ihop med min egen färg så jag fick tona det när jag kom hem. Den var då permanent i mitt hår så jag fick gå tillbaka för att lösa ut allt igen.

Jag har även gjort det utomlands och den gången med äkta löshår och skruvar. Minns att håret blev för lång och såg lite väl tunt ut för att jag inte hade i så många. Man ska nog ösa på så att man får tjockt och fint svall. Det gäller att sticka ut i mängden.

Nyttig glass finns

Glass är någonting som vi äter hela året, men under vår och sommar blir det mer för att det svalkar gott i solen.

Men finns nyttig glass ?! Jo, det finns och det är också enkelt att göra hemma.

Glass är ett fryst livsmedel där huvudingredienser är socker, äggula och grädde eller mjölk.

Dom kan antingen kallvispas eller så sjuds äggula och socker under vispning. Äggsmeten fryses sedan under omrörning som ger en krämig konsistens.

Fabrikstillverkad glass kan innehålla skummjölk, grädde, socker, vegetabiliskt fett, glukos-fruktossirap, stabiliseringsmedel, emulgeringsmedel, sojalecitin, vasslepulver och arom. Vanlig luft är en viktig del.  Det finns inga regler för hur mycket luft fabrikstillverkad glass kan innehålla. Däremot finns tydliga regleringar gällande andra av glassens delar.

Hemmagjord glass

Om du har bananer hemma som börjar bli för mogna så kan du skiva dom och lägga i frysen. Sen är det bara att ta fram dom och mixa. Du kan tillsätta saft från en apelsin och tillsätta tex kakaopulver. Då får du en fyllt och jättegod glass.

Här kommer ett supersnabbt och enkelt recept på glass med fryst banan och hallon.

4 portioner
  • 200 gr frysta hallon
  • 3 bananer
  • 1-2 dl sojamjölk eller yoghurt

Mixa hallon med bananer och mjölk eller yoghurt. Ställ eventuellt in i frys om du tycker att den är för lös i konsistensen.

 

Hemmaträning

Visst kan du göra hemmaträning själv i dessa tider. Det finns många övningar som du kan göra utan en massa maskiner och utrustning.

 

Sen är det inte alltid lika lätt att göra övningarna pga olika anledningar. Alla vill vara med och träna.

Hemmaträning med redskap

Är det så att du vill ha redskap hemma att använda när du tränar kommer här lite tips på vad du kan använda, köpa och använda dom till.

En balansplatta är bra att använda vid just balans. Du kan använda den vid armhävningar också med antingen fötterna eller händerna på plattan. Eller så gör du utfall med ena foten på på plattan.

Om du vill vill träna med vikter kan du använda kettlebells eller handlar.

Gummiband finns det att köpa på många ställen. Dom kan du sätta på din dörrs handtag och köra rodd. Det är bra för din styrka.

Vill du göra många rörelser på golvet kan en yogamatta vara bra. Det blir skönare både för dina knän och händer.

Övningar

Armhävningar är en bra övning att göra hemma. Det enklaste är att göra dom mot en vägg. Sen kan du göra dom mot en stol, på knä, på fötter och till slut med fötterna på en stol. Och den svåraste och tuffaste är att göra dom med händerna i golvet.

Plankan är en sån där övning som har visats överallt och i många varianter. Antingen står du på knä och händer, eller fötterna och armbågar. Eller så kan man stå på fötterna och går ut och in på händerna fram och tillbaka.

En student behöver också skydd

Sponsrat inlägg i samarbete med Hemförsäkring Student

Idag är det många som skolar om sig till en helt ny inriktning eller för påbyggnad av sin utbildning. Du kanske till och med måste flytta från din ort för att gå i skolan. Antingen i en egen lägenhet eller om ni är flera som bor ihop.

student

Student

Är du student i dag eller ska bli efter sommaren och ska bo i egen lägenhet eller dela med någon ? Du kanske köper nya möbler eller utrustning som du är rädd om. Och händer det något med dessa måste du ha en försäkring.

En försäkring för dig som student är billigare och för att du ska ha rätt försäkring ska du också jämföra dom olika försäkringsbolagen.

Och vad är det egentligen man ska tänka på när man jämför ?

Hemförsäkringstudent.nu är en sida som hjälper dig på vägen på hur du ska tänka och guidar dig vidare i ditt sökande.

Villkor

Försäkringsbolagen har olika priser beroende på sina villkor och vad det är som ingår. Dom billigaste försäkringarna kanske inte har dom bästa villkoren just för dina behov.

Beroende på var i landet du bor och hur din boendesituation ser ut kan försäkringarna kosta olika. Sen beror det också på hur mycket av ditt lösöre som du vill försäkra.

För att du ska kunna teckna en hemförsäkring som student måste du studera minst i halvtid på universitet eller högskola. Du måste vara under 30 år och din bostad får inte vara större än 50 kvadratmeter. Ni får heller inte bo fler än. 2 personer i bostaden.

Vad ingår ?

Beroende på vilken försäkring du tar så ingår vissa saker i vissa försäkringar medans dom kanske inte ingår i andra. Så läs allt finskrivet så du inte missar något.

Det som brukar ingå i försäkringarna är om det börjar brinna, du får en vattenläcka eller om du fått inbrott i din bostad. Mer detaljerad information om vad som gäller ser du på dom olika försäkringarna du tittar på.

Drulleförsäkring kan ingå i vissa försäkringar. Där får du se vilka olyckor det handlar om. Och i dessa fall ska du också titta på vad din självrisk innebär beroende på belopp av det som gått sönder.

Blåbär är nyttigt

Blåbär är både goda och nyttiga.

Blåbär är fulla av vitaminer och är bra för din mage.  Dom kan hjälpa till att skydda mot en hel del sjukdomar. Några exempel är Alzheimers, Parkinson och diabetes. Det är för att dom innehåller flavonoider.

Blåbär är också bra för din syn. Dom skyddar ögat mot åldrandeprocessen genom att stärka blodkärlen. De stärker också ögonvävnaden, ökar blodcirkulationen, motverkar ögonkatarr, stabiliserar nivåerna av kollagen, underlättar produktionen av pigment och är bra mot starr.

Blåbärssoppa brukar man äta eller dricka när man har magsjuka. Både soppa och saft av blåbär och även torkade blåbär är bra mot diarré eller om man är lös i magen.

Har du däremot förstoppning eller är hård i magen ska du äta färska blåbär.

Ditt blod mår bra av blåbär. Både för blodtrycket och hjälper till mot  hjärt- och kärlsjukdomar. Antosyanin-flavonoider motverkar högt blodtryck.

Och du kan göra mycket med blåbär. Pajer, muffins, cheesecake, pannkakor,  sockerkaka, smoothies. Det går att räkna upp hur mycket som. helst.

När du köper färska blåbär ska du inte sköta av dom. Och behöver du det av nån anledning så ska du inte göra det precis innan du ska äta dom. Vattnet gör blåbären mjuka och förstörs snabbt.

 

 

Till startsidan